Понятието специални образователни потребности (СОП) е определено в нормативните актове на Министерството на образованието и науката. При страдащите индивиди се наблюдават различни степени на затруднения в обучението поради определен вид недостатъчност.
Проблемът със социалната
интеграция на хората със СОП засяга принципите на образователното министерство,
както и всички модерни социални институции. Целта е поставянето на страдащите
от определен вид увреждания в „нормална“ среда още от самото начало на тяхното развитие, за да може
те да бъдат активна част от обществото и да се избегне тяхната социална
изолация.
Въвеждането на интегрираното образование в училищата
протича в определена архитектурна, институционална, политическа и социална
среда, която може да благоприятства и възпрепятства развитието на процеса. За
да се случи преходът от дискриминация на цяла категория хора към развитието на
потенциала на всяка отделна личност, трябва да се променят нагласите на всички
участници в процеса. В основата на
включеното образование стои идеята, че индивидуалността на всеки ученик трябва
да бъде приета и неговото образование да се организира по такъв начин, че да се
удовлетворят особените потребности на всяко дете. Включеното образование активира ресурси, които
са насочени към стимулиране на равноправието на
учениците и създаването на възможности за тяхното участие
във всички аспекти на живота.
В съществуващите
нормативни актове в българското законодателство са регламентирани
необходимите базисни предпоставки за интегриране на деца със специални
образователни потребности и/или с хронични заболявания в системата на народната
просвета. Образованието чрез интегрирано обучение е стратегия, насочена към
постигане на основната цел за развиване на обществото.
Интегрирано
обучение означава обучение на тези специални деца в масови детски
заведения, където те няма да бъдат изолирани, при наличието на
най-малко ограничаваща среда, под ръководството на
специалисти. Социалната интеграция е процес на сближаване, приобщаване и
постепенно сливане на общността, на хората с увреждания и общество. Това е
продължителен процес, който преминава през различни етапи и практически обхваща
целия съзнателен живот на човека с трайни увреждания.
Информационно
комуникационните технологии играят важна роля в интегрирането
на хората с увреждания, тъй като те стоят в основата на обучението
и подпомагане развитието на специалните образователни средства. Бързото развитие
на мултимедийните средства може да дава много нови възможности за хората
със слухови увреждания, както и информационните и комуникационни технологии
предлагат различни възможности за хората с познавателни и неврологични
увреждания да взаимодействат със съдържанието по начини по-достъпни за
тях.
Технологиите
заемат голяма част от ежедневието на всеки един съвременен гражданин, а и от
това на хората със специални образователни потребности. Те влизат в помощ на интеграцията
на изолираните от социалната среда хора, като спомагат тяхното нормално
развитие и бъдеща реализация.
Няма коментари:
Публикуване на коментар